V předchozí části článku jste nalezli prvních pět rad týkajících se posouzení kvality a některých parametrů webhostingu. V druhé části se budeme zabývat zabezpečením, zálohováním, možnostmi úprav a rozšiřování služeb a také administrací hostingových služeb.

6. Je webhosting dostatečně zabezpečen proti různým hrozbám?

Nebudeme si nic nalhávat, internet je bezpečný asi tak, jako procházet se bez detektoru kovu po minovém poli. Bez pokročilých nástrojů k ochraně před útoky nejrůznějšího charakteru by nešlo webhosting vůbec provozovat. Co vše je nutné chránit?

V první řadě by měl poskytovatel hostingu zaručit, aby se nikdo nedostal k vaší databázi a FTP hostingu. My to řešíme zamykáním účtů jen pro určité IP adresy. I když někdo získá vaše přihlašovací údaje, na server se nepřihlásí.

Dále by měl poskytovatel zajistit ochranu proti DDoS útokům, monitorovat provoz a případné útoky zneškodňovat. Nadstandardní ochranou pak bývá i kontrola, jestli váš web neobsahuje škodlivý kód.

Trendem v zabezpečování webových stránek se stává používání SSL certifikátů, což zajistí, že jsou údaje mezi uživatelem a webovou aplikací přenášeny šifrovaně. Takřka nutností je to v případě, kdy potřebujete přenášet citlivé údaje – osobní informace, přihlašovací jména, hesla atd. Dříve to bylo výsadou větších projektů, nyní už bývá standardem, že je certifikát poskytován zdarma a je tak dostupný pro kohokoliv.

Pokud jsou součástí hostingu i e-mailové služby, i ty by měly být zabezpečeny proti neoprávněnému přístupu a obsahovat SPAM filtr. Na kvalitu e-mailových služeb mnozí poskytovatelé webhostingu trochu zapomínají.

7. Podporuje poskytovatel DNSSEC?

Jedná se o další prvek zabezpečení. Vzhledem k tomu, že jde o záležitost registrátora domény, což nemusí být nutně poskytovatel webhostingu, raději ho zmiňujeme samostatně. DNSSEC je technologii, která zamezuje manipulaci s doménovým záznamem. Stávalo se, že při dotazu na zobrazení stránky na určité doméně byla komunikace útočníkem přesměrována na zcela jiný server, aniž by si toho uživatel mohl všimnout. Osobní a přihlašovací údaje a informace o platebních kartách se tak mohly dostat do nepovolaných rukou. Tato technologie tomu zabraňuje. Pokud tedy chcete u poskytovatele webhostingu registrovat i doménu, měli byste se ujistit, že DNSSEC podporuje.

8. Je zálohování webhostingu dostatečné?

O zálohování už jsem se zmiňovali v minulém díle, ale je to natolik důležitý parametr, že ho musíme zmínit ještě jednou. Základní pravidlo IT světa je „zálohovat, zálohovat, zálohovat“. Není nic cennějšího než unikátní data, která se s vaším projektem pojí. A není nic horšího, než když o tato data přijdete. Při výběru poskytovatele si nejprve zjistěte, jak často, po jakou dobu zpětně a na kolik míst budou vaše data zálohována. Pouhé zrcadlení v RAIDu nemusí stačit, protože při fyzickém poškození serveru mohou odejít oba disky zároveň. Mělo by tedy existovat i několik záloh uložených na jiném zařízení. Součástí jednotlivých záloh by neměl být jen web samotný, ale i databáze a e-mailové schránky.

9. Snadný přechod mezi tarify a rozšiřitelnost služeb

Hledáte hosting pro jeden či více webových projektů? Bude váš projekt růst? Tyto otázky je dobré mít zodpovězeny hned na začátku. Někteří poskytovatelé webhostingu mohou mít lákavé základní tarify, ale při přechodu na vyšší se vaše kapsa zatíží o to více. Nebo budete muset mít pro každou doménu samostatný hosting, což bývá ve výsledku nákladnější.

My umožňujeme naše služby škálovat, tak abyste mohli mezi jednotlivými tarify snadno přecházet, a aby se snižovala jednotková cena, když objem vámi odebíraných služeb roste. Jedna z „fíčur“, která pomáhá snižovat náklady při provozu více projektů, se nazývá multihosting. Pokud máte větší množství jednoduchých webů a chcete je mít na samostatných doménách, je většinou výhodnější mít je všechny pod jedním webhostingem a sdílet tak jeho kapacitu. Kromě toho, že ušetříte náklady, zjednoduší se i jejich správa, protože data budete mít přístupné pod jedním FTP účtem. Je však vhodné prověřit, kolik domén můžete takto provozovat, kolik databází budete moci využívat a jestli je možné mít e-mailové služby samostatně s oddělenou administrací pro každou doménu. Poslední zmíněné, i když by se to mohlo zdát samozřejmostí, spousta poskytovatelů webhostingových služeb nenabízí.

10. Jednoduchá a funkční administrace služeb

Pro zkušenějšího uživatele není nic otravnějšího, než když musí pro každou úpravu parametrů psát na technickou podporu. Administrace služeb, která umožňuje základní i pokročilou správu účtů, je důležitým parametrem, na který by se nemělo zapomínat. Mělo by být samozřejmostí mít možnost měnit služby a tarify a nastavovat jejich parametry, upravovat DNS záznamy, přidávat subdomény, spravovat e-mailové účty a schránky a také FTP a databázové účty, monitorovat čerpané kapacity a upravovat různá další nastavení účtu. V naší administraci ONEadmin toto všechno naleznete. Doporučujeme se také při výběru podívat, jakého webového klienta pro přístup k e-mailové schránce poskytovatel webhostingu nabízí. Ne každý chce používat speciální e-mailovou aplikaci…

O administraci si uděláte nejlepší představu vždy tak, že se podíváte do nápovědy, pokud ji tedy poskytovatel nabízí nebo využijete možnosti si hosting nezávazně vyzkoušet – v našem případě je to celých 60 dnů.

10 rad, díky kterým neuděláte při výběru hostingu chybu (část 2.)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *