Vybrat poskytovatele webhostingu se leckomu může zdát jako jednoduchý úkol. My však radíme výběr nepodceňovat. Málokdo rád řeší nefunkčnosti, pomalé načítání, výpadky a nedostupnost služeb, hackerské útoky či snad ztrátu dat. Nikoho nepotěší, když s odstupem času zjistí, že vybraný poskytovatel nenabízí některou z funkcionalit či technologií, kterou by rád začal využívat. Vrcholem pak je, když se ani nedovoláte pomoci v případě problémů. Spolehlivost a rychlost webu se významně promítají do celkového uživatelské dojmu a jsou důležité také v problematice optimalizace pro vyhledávače (SEO).

Svůj pracně budovaný projekt můžete výběrem špatného hostingu doslova pohřbít. Právě proto jsme pro vás vytvořili 10 rad, díky kterým riziko špatné volby můžete výrazně snížit.

 

1. Zvažte nevýhody „neomezeného“ prostoru

V nabídkách poskytovatelů webhostingu často narazíte na tzv. neomezený prostor. Z této na první pohled lákavé nabídky se však může vyklubat zdroj problémů. Hosting sice není limitován objemem dat, který na něj můžete nahrát, ale ve skutečnosti existují jiná omezení, která mají za cíl, abyste toho na něj nenahráli „zas tak moc“. Typickým příkladem jsou přísná pravidla, co na FTP serveru můžete uchovávat, a co už ne. Co je však největší problém? Velmi často nejsou „neomezené“ webhostingy adekvátně zálohované.

Běžný prezentační web, blog, či menší katalog nebo magazín nepotřebuje víc než pár set megabajtů prostoru pro svůj chod a na to i ty nejnižší tarify stačí. A pokud jde o projekt větší, tak ho asi nebudete chtít spouštět na tom nejlevnějším sdíleném hostingu a budete investovat do výkonnějšího řešení, kde je vyšší kapacita samozřejmostí.

My svým zákazníkům nabízíme přesně definovanou kapacitu, kterou mohou využít, jak sami chtějí, s možností jednoduchého rozšíření pomocí balíčků. Pronajatý prostor zrcadlíme v RAIDu a navíc ještě několikrát denně zálohujeme – data jsou tím pádem uložena vždy minimálně na 3 místech. Riziko jejich ztráty je tak opravdu minimální. A jako bonus dokážeme stálým zákazníkům každý rok zdarma navýšit prostor o 10 %.

 

2. Je webhosting zdarma opravdu zdarma?

Myslíte to se svým projektem vážně? Pokud ano, tak webhosting, který dostanete „zdarma“, pro vás pravděpodobně nebude tou správnou volbou. Na něčem provozovatel hostingu vydělat musí. Pokud to není na základní ceně za službu, tak jsou to třeba příplatky za dodatečné funkcionality, které jsou jinde samozřejmou součástí nabízených služeb – např. více než 1 databáze, e-mailové služby, navýšení základní nedostatečné kapacity, pravidelné zálohy nebo technická podpora.  V součtu se pak můžete vyšplhat na mnohem vyšší cenu, než kolik byste za stejné parametry zaplatili jinde.

 

3. Co stojí za podezřele levným hostingem

Pokud i přes nízkou (či nulovou) cenovku není cena navyšována dodatečnými příplatky, je otázkou, jak kvalitní služby poskytovatel nabízí. Pomalé načítání webu, výpadky, nulová technická podpora – z diskuzí víme, že se s tímto uživatelé levných hostingů potýkají dnes a denně. Hardware hostingu musí být dostatečně dimenzovaný, aby zvládl i dočasně zvýšenou zátěž ve špičkách. Navíc musí docházet k jeho pravidelné obměně a k navyšování výkonu, tak aby zvládl zvyšující se nároky webových aplikací. Neméně důležité je zajištění dostatečné internetové konektivity respektující narůstající webový provoz. S tím vším musí poskytovatel webhostingu počítat, jinak se z webů jedoucích na jeho serverech pomalu stanou nedostupní „šneci“, které budou uživatelé nenávidět.

 

4. Ověřte si deklarovanou dostupnost služeb

Poskytovatel webhostingu garantující 100% dostupnost svých služeb je mírně řečeno odvážný. Jsou věci, kterým jednoduše předejít nelze, i když poskytovatel webhostingu udržuje hardware a konektivitu dostatečně dimenzovanou a zálohovanou pro případ poruchy. Pamatujete na několik desítek minut trvající výpadek Googlu v listopadu 2016? Každopádně jde o parametr, který je neradno podceňovat. Dostat návštěvníka na svůj web není v dnešní době nic jednoduchého a levného. I krátký výpadek tak může způsobit, že už znovu nepřijde. Obzvláště pokud se to stane zrovna v momentě, kdy chce provést nákup nebo jinou konverzi.

Když ale odhlédneme od sebevědomých marketingových textů, větším problémem je, že poskytovatelé prostě mystifikují a spoléhají na to, že si toho jejich zákazníci nevšimnou. Jak si ale skutečnou dostupnost dopředu ověřit? První představu vám dají vyhledávače, když si vyhledáte název poskytovatele ve spojení se slovem „výpadek“. Zkuste to, možná budete překvapeni. Nejlépe ale uděláte, když se zeptáte na zkušenosti svých známých nebo alespoň na internetových fórech, kde se problematika webhostingů probírá. Určitým vodítkem mohou být služby měřící dostupnost webhostingů. Je však dobré brát v potaz jejich „nezávislost“ a také metodiku měření, která nemusí zcela reflektovat reálnou situaci a může tak výsledky zkreslovat.

 

5. Pomůže vám někdo v nesnázích?

Nikdo není expert na vše. Právě proto si místo provozu vlastního serveru pronajímáte služby někoho jiného, kdo to dělá lépe a levněji než vy sami. Co když ale máte problém, který potřebujete řešit, a není nikdo, kdo by vám s tím pomohl? Nebo mu to trvá „věčnost“? Nezbývá vám nic jiného než se modlit, že to dobře dopadne.

Kvalitní technická podpora je vizitkou a naprostou nezbytností poskytovatele webhostingu. Naštěstí je možné si ji částečně vyzkoušet dříve, než někomu dáte své peníze. Vyhledejte si na webových stránkách poskytovatele kontakt, ideálně rovnou na technickou podporu. Napište jim dotaz, pokud možno složitější. Můžete zkusit být i trochu otravní. Pak jen čekejte, jak rychle a fundovaně vám odpoví. Čekáte na odpověď den a dojde vám zmatená odpověď plná gramatických chyb? Pak byste se měli poohlédnout jinde.

 

Pokračování příště

V pokračování článku se můžete těšit na rady týkající se zabezpečení webhostingu, zálohování, možností úprav a rozšiřování služeb a také administrace.

10 rad, díky kterým neuděláte při výběru hostingu chybu (část 1.)
Štítky:    

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *